28. svibnja 2016.

Fakulteti ne razumiju što tržištu treba, uz to su spori i inertni

Datum:
28.5.2016.
Autor:
Mirela Lilek
Izvor:
Jutarnji list
Država:
Hrvatska
Kategorija:
VERN, Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije, Projekt OBRAD
Površina:
1769,72
OTS:
380.225
Stranice:
18, 71

Samo 10% fakulteta ima poduzetničke programe, a studenti na praksi provode dva tjedna do mjesec dana Ivaki drugi poslodavac uvjeren je da vijka učilišta ne prerpoznaju potencijal za suradnju s gospodarstvom, njih 36 posto smatra da su visoka učilišta inertna i spora, sličan postotak njih ističe da na fakultetima i visokim školama ne razumiju potrebe tvrtki i njihovih poslovnih procesa, a jednako ih toliko upozorava na nepostojanje odjela ili osoba na visokim učilištima koje bi koordinirale suradnju s gospodarstvom. Jedan od pokazatelja neprilagođenosti obrazovanja gospodarstvu jest i da samo deset posto visokih učilišta ima poduzetničke programe, akceleratore ili inkubatore. Zastarjeli model Prvo istraživanje o suradnji visokih učilišta i gospodarstva, pretočeno u kraticu SVUG, provedeno je na uzorku od 60 visokih učilišta (javnih i privatnih) te 195 tvrtki, a usklađeno je s europskom metodološkom praksom. Voditeljica istraživanja Iva Biondić, direktorica programakonferencijeOBRADiposlovnog razvoja Verna, nije iznenađena podatkom prema kojem priličan postotak poslodavaca smatra da su visoka učilišta u Hrvatskoj inertna i troma. - Mene to ne čudi. Mladi se obrazuju prema zastarjelom modelu koji je nastao u industrijsko doba. Kad su poslovni modeli institucija na kojima se obrazuju u pitanju, situacija je nešto suvremenija, ali obrazovne institucije i na europskom nivou, pa čak i u Americi, nisu razvile jednako agilne procese poslovanja kao što su to morale druge industrije. Razlike postoje ovisno o osnivačima i vlasnicima obrazovnih ustanova, načinima njihova financiranja i kvaliteti obrazovanja koje nude, a svakako je dio toga i to koliko su orijentirane na gospodarske i društvene potrebe tržišta na kojem djeluju - kaže Biondić. Nažalost, dodaje, javne obrazovne institucije često nisu prisiljene tržišno poslovati, pa se onima koji to jesu sigurno čine inertne i spore. Biondić smatra da je upravo nedovoljna suradnja s gospodarstvom jedan od glavnih problema obrazovnog sustava. Nedostatak te suradnje sigurno je jedan od glavnih uzroka za visoku i rastuću nezaposlenost mladih. Istraživanje o suradnji gospodarstva i obrazovanja proveli su s Veleučilištem Vem Hrvatska udruga poslodavaca, Agencija za znanostivisokoobrazovanjetelnstitut za razvoj obrazovanja. Nataša Novaković, savjetnica generalnog direktora HUP-aza tržište rada i razvoj ljudskih potencijala, vjeruje da podatak o percepciji visokih učilišta kao neaktivnih dobro izražava stajalište gospodarstva s obzirom natodaotprilikeistotoliko(36 posto)poslodavacanema nikakvu suradnju s visokim učilištima. Studentska praksa -Svijet sezahvaljujućidigitalizaciji izuzetno brzo mijenja u svim segmentima. Dok se jedan dio gospodarstva aktivno prilagođava izuzetno brzim i turbulentnim promjenama na tržištu, oni koji to ne čine na neki su način izbačeni iz igre. Da bi gospodarstvo dobilo pravu potporu u visokim učilištima, ona bi svoje usluge, koje su u ovom slučaju temelj društvenog napretka jer govorimo o obrazovanju, trebala kao svaki gospodarski sektor prilagodavati potrebama na tržištu radu i potrebama poslodavca te razvijati nove i inovativne programe. Naravno, sve to u suradnji s gospodarskim sektorom, koji jedini ima pravi osjećaj štojenatržišturadapotrebno-objašnjava Novaković. S druge strane, u istraživanju je čak 83 posto visokih učilišta i 65 posto poslodavaca navelo da suradnja među njima postoji. Imamo li pritom podatak koliko je studenata tijekom studija uključeno u praksu i koliko vremena? Voditeljica istraživanja objašnjava da studenti nisu bili uključeni u anketu pa ti podaci nisu prikupljeni. Biondić podsjeća da rezultati prethodnih istraživanja među studentima pokazuju da im praksa traje vrlo kratko. - To potvrđuje i naše istraživanje u kojem najveći broj tvrtki navodi da studenti kod njih na praksi provode dva tjedna do mjesec dana tijekom studija - kaže Biondić.«